For tre uger siden besøgte vi en hollandsk ejet og drevet
farm i West Kilimanjaro, et par timers kørsel fra Moshi. Vi blev indkvarteret i
et gammelt kolonitids-hus med tykke mure, pejs, bløde møbler og parfume på
toilettet, og med en veranda med den mest vidunderlige udsigt over Mount Meru
og en række andre mindre bjerge, som omkredser Great Rift Valley; deriblandt i
horisonten Ngorongoro-krateret, som er en for længst kollapset vulkan. Og dér
sad vi så og observerede lyset, som konstant forandrede sig; skyerne, som drev
hen over landskabet, sommetider med regn, mens vi ventede på næste måltid, som
bestod af kød og afgrøder dyrket on-location. Ret fantastisk.
Næste formiddag tog en trind farmer os med på tur på
bedriften, som er 7km x 3km stor. Han er født i Namibia og vokset op i et hvidt
community dér, og nu har han så giftet sig med datteren fra den hollandske
familie. Efter et imponerende stykke firhjulstrukket kørsel i mudderpøle på
størrelse med Stadil Fjord kom vi til udkanten af den hollandske families ejendom.
Her spottede vores chauffør en flok køer, som gik og åd af den nysåede byg. Han kiggede mistænksomt på dem og deres hyrde, en ung
masai-mand, og han kørte tættere på, hoppede ud af bilen og talte et par
alvorsord med hyrden, som straks gennede kreaturerne i retning mod
ikke-hollandsk-ejede græsningsarealer. Tilbage i bilen fortalte den frustrerede
farmer om sine kvaler med de omkringliggende samfund. Lokale bønder, som vader
over markerne, masaier hvis dyr græsser, og folk, som sætter ild til
skovarealerne, fordi de selv vil have jord at dyrke. Han forstår ikke, hvorfor
masaierne ikke bare sælger nogle af deres mange køer og opkøber land. ”Alle
andre har udviklet sig. Masaierne har fået mobiltelefoner, men på alle andre
punkter holder de stædigt fast i deres traditionelle liv”, siger han. Jeg har
aldrig tænkt sådan på det før. Men hvem har ret til hvad? Den hollandske
familie, som har ejet gården i 30 år, som har mange lokale ansat, og som
leverer en betragtelig del af den byg, som bruges til at brygge den
altid-populære Kilimanjaro-øl – eller masaierne, som gennem århundreder har
været nomader, men hvis frihed og mobilitet indskrænkes dag for dag?
Vi kørte videre. Farmeren spottede en stor benzindunk, som
stod ved siden af vejen. Nogle af hans ansatte arbejdede på marken. ”Hvad har de
nu gang i?” spurgte han ophidset og fortalte, at de ofte stjæler brændstof.
Han parkerede bilen og sprang ud for at inspicere. Talte med en mand, som
sad på en stor sten lidt henne ad vejen. Kom tilbage et par minutter
senere. Det var bare gift, som var i dunken denne gang, og det skulle bruges på
marken (hvilket i nogen grad ødelægger romantikken omkring måltiderne fra den
selvforsynende farm). Men ofte bliver der stjålet, og derfor er farmeren og
hans svigerfamilie nødt til at patruljere dagligt.
Hvis jeg engang havde en drøm om at slå mig ned på en farm i
Tanzania, så endte den brat her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar