onsdag den 8. september 2010

Den fremmede

Jeg har rejst i en del lande, hvor der ikke herskede nogen tvivl om, at de lokale vidste, at jeg var en turist. Nu er jeg så havnet i et land, hvor de fleste tror jeg er 'en af dem' - nogen vovede sig endda til at spørge mig om hjælp til billetmaskinen på togstationen! Men sagen er den, at på trods af, at jeg smelter ind i mængden, så er jeg temmelig fremmed. Og følelsen af ikke at vide, hvordan tingene fungerer, samtidig med at man ved, at man ligner en, som burde vide det, den er ret ny for mig. Således har man de sidste dage kunne se mig stå totalt rådvild på et fortov og ikke ane, hvordan jeg skal komme over vejen - og hvorfra bilerne kommer! Jeg ved heller ikke, om jeg skal holde til højre eller venstre, når jeg skal passere et andet menneske på gaden. Og jeg ved ikke, hvilke hilsener og vendinger man bruger i butikker og på cafeer. Jeg forstår ikke hvad buschaufføren siger, fordi han/hun taler så hurtigt, og jeg lægger pengene til ham/hende det forkerte sted (hvorefter jeg taber et par mønter på gulvet, selvfølgelig). Jeg ved ikke, at man skal sige 'frugt the' eller 'urte-the', hvis man ikke vil have almindelig the, og jeg glemmer hele tiden, hvad møntfoden hedder.

Det er faktisk ikke så let at være en fremmed, som ikke ser fremmed ud.

Udover den daglige tvivl over, hvad man burde gøre i forskellige situationer, så nyder jeg at være i Manchester. Jeg har udarbejdet en liste over ting, som har gjort mig glad indtil videre:
- Jeg har et lille værelse med udsigt til træer og himmel og bor i et hus med to søde piger fra hhv. Canada og USA, som begge læser antropologi herovre.
- Jeg er relativt god til at være sammen med den lille bitte hund, som også bor i huset.
- På hvert gadehjørne kan man få en burger, fritter og en fadøl for under 40 kr. (det er altid rart at vide at muligheden er der, hvis trangen skulle melde sig)
- Der er meget snart kastanjer på fortove og stier
- Der er cykelstier i Manchester!
- I parken tæt på hvor jeg bor er der canadiske gæs, som lyder utroligt meget som køer, når de siger muh (eller - de mener vel 'rap' eller 'pip', men det lyder altså som 'muh')
- Der er egern over det hele.
- I parken var der i dag en stor grøn papegøje, som fløj fra træ til træ!
- Supermarkederne har et overvældende udvalg! Der er SÅ meget at vælge imellem, og jeg elsker det.
- På fredag skal jeg mødes med mine første informanter, et ældre indisk ægtepar, som bor lidt udenfor byen. Jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang med dét feltarbejde, så jeg på en lidt mere åbenlys måde kan indtage rollen som den fremmede, som skal læres op :)

1 kommentar:

  1. Dejligt at høre lidt fra dig. Skriv lige på facebook, når du poster flere nyheder på din blog. Håber du får nogle spændende og mindeværdige måneder i det fremmede, hvor du ikke bliver betragtet som fremmed....

    SvarSlet