lørdag den 28. november 2009

Norge. Noget, der ligner midnatssol



I sommer var jeg på ferie i min oldemors gamle hytte i Løkken, udenfor Trondheim. Hytten hedder Liljehaug og har været min oldemors sommerhus siden 1960erne. Hun var norsk og kom fra området omkring Løkken, men hun boede i Danmark sammen med min oldefar, som hun havde mødt på Island.
Når man ankommer til Liljehaug efter en lang køretur op gennem Norge, skal man pille skodderne af vinduerne og slå det meterhøje græs. Hytten har ventet et eller flere år på besøg - og i mellemtiden har det været vinter, og halvdelen af huset har været dækket af sne. Jeg bliver lidt vemodig når vi tager afsted derfra igen, for det betyder at hun skal ligge der, helt alene, og klare den ene snestorm efter den anden.
Der er ikke elektricitet i hytten. Vi laver mad på gasblus og bruger en flagermuslygte når vi skal op på loftet og sove om natten.
Det mest fantastiske er sommerlyset. Da jeg tog billedet var klokken 01 om natten. Udenfor er det næsten helt lyst. Der er noget magisk over sådan en nat - og det tror jeg også at alferne udenfor synes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar